איילה שלוחה

מרחק:                  18 קילומטר
  אופי המסלול:        P2P, מהיר עם קצת עליות
  ציוד מומלץ:           מים, כובע
  עונה מומלצת:        אביב, סתיו ובימי חורף שמשיים.

שבט נפתלי, שסימונו איילה שלוחה, התנחל בחלק המזרחי של הגליל. בין היתר, כללה נחלתו את עמק החולה, חוף הכנרת ורכס רמים. הרכס, שחלקו נמצא בלבנון, משקיף על קריית שמונה ועמק החולה. בצד המזרחי שלו, עליו נרוץ, הרכס יורד בתלילות לעבר עמק החולה בהפרש גובה של 750 מטר על פני כשני קילומטרים בלבד. המסלול יורד על שיפוליו המזרחיים של רכס רמים תוך תצפית יפה מאוד על קריית שמונה ועמק החולה.
המסלול הוא P2P. יש להשאיר רכבים בנקודת הסיום, מצודת ישע.

המסלול:
הנוף מרכס רמיםנקודת התחלה: מצודת הונין את הרכב שמים בכניסה לישוב מרגליות וגולשים עם כביש הגישה למטה. מצד שמאל יופיע שביל עפר שמוביל למצודת הונין.זהו מצודה צלבנית משנת 1107 שנשתמרה בחלקה. בתוכה ישנו בור עם מים צלולים שניתן לרדת אליהם. המצודה שכנה ליד הכפר הונין שתושביו ברחו ללבנון במהלך מלחמת העצמאות. מהמצודה נחזור חזרה לכביש הראשי שיורד לכיוון כפר גלעדי. לא לרוץ הרבה, מיד סוטים מהכביש ויורדים לדרך עפר, מצד ימין [סמ"ש אדום], שתוביל אותנו לאורך הרכס. בכניסה לשביל ישנה חווה נטושה שמראה את הכניסה למסלול.

לאורך הרכס: שביל הריצה הוא רחב, חלקו שביל כורכר לבן שעובר, במגמת ירידה לאורך הרכס לכיוון אתר "שפן סלע" של רכבל צוק מנרה. אפשר מדי לאורך רכס רמיםפעם לראות את סימוני הכיוון של עמודי הרכבל. במהלך הריצה השביל נכנס לתוך היער ועובר ליד מכרה ברזל ישן. למזכרת נשארו שם פסים וקרונית כריה אחת. מי שירוץ באביב מובטחת לו פריחה מרהיבה שכוללת סחלבים, סייפנים שקדים ואגסים. ובכל עונה, קריית שמונה [ע"ש יוסף טרומפלדור ושבעת חבריו מתל – חי ] נמצאת מתחתינו לראווה.

שביל ישראל: באזור הקילומטר ה 6 השביל יוצא מהיער ומתחבר לשביל ישראל. שוב, דרך כורכר רחבה, לעיתים סלולה, שמאוד נוח לרוץ לאורכה. שימו לב שמגמת הירידה התחלפה במגמת עלייה. קחו אויר וכמה הפסקות להנות מקירות המאובנים, מהפריחה ומהנוף המקסים של צומת הגומא ועמק החולה. בקילומטר ה 11 המסלול שלנו עוזב את דרך הכורכר (שמובילה לכביש) ויורד שמאלה לשביל צדדי. ההתפצלות היא מיד לאחר אחד ממעברי הפרות. אנחנו עדיין עוקבים אחרי הסימון של שביל ישראל. השביל יורד לאורך שדות, עולה על דרך כורכר חדשה ונכנס חזרה לתוך הטבע. הסימון של שביל ישראל (או סמ"ש כחול, בנקודה הזו) מאוד עוזר. עוברים ליד עץ אלון גדול וממשיכים בשביל לאורך צלע ההר. התצפית על העמק ועל מבני מועצה אזורית מבואות חרמון מאוד מרשימים. בסתיו, החלק הזה של השביל מלא חצבים מאוד מרשימים.
השביל מתעקל מערבה, עובר בחורשת אורנים, ועולה לכיוון הכביש הראשי בין צומת ישע למשגב עם. יוצאים לכביש. אנחנו מול בקעת קדש. תופעה ייחודית לאזור שכן זו בקעה בתוך הרכס. טוענים   שהאדמה קרסה לתוך בורות תת קרקעיים ויצרה בקעה מאוד פוריה. היום ישובי הסביבה מגדלים פה נשירים וגפנים.

ריצה לאורך רכס רמיםנחל קדש: בעבר ישב פה היישוב העתיק קדש. מבין תושביו המפורסמים יותר היה ברק בן אבינועם, בעל של דבורה הנביאה, שהנהיג את צבא נפתלי וזבולון במלחמה נגד סיסרא. רצים דרומה לאורך הכביש [בזהירות בבקשה!] עד שדירת ברושים. שם נכנסים לנחל לאורך השדה ולתוך האפיק. בהמשך השביל פוגשים שוב את שביל ישראל. יש להקפיד לעלות בו ולא לרדת במורד נחל קדש. בעליה, עם שביל ישראל, מגיעים היישר למצודת ישע שם הרכבים מחנים.

מצודת ישע / מצודת כ"ח: רבים הסיפורים והקרבות על המצודה. ובכל זאת בקצרה… בשלהי השלטון הבריטי בארץ, מסרו הבריטים לערביי האזור את המצודה. בעיה אסטרטגית גדולה שכן מהלך זה ניתק לחלוטין את היישובים על רכס רמים (מנרה, רמות נפתלי) ומצד שני זו חולשת על כל מה שנעשה בעמק החולה. נעשו שלושה ניסיונות לכבוש אותה בחזרה ורק בליל ה 16 למאי 1948 הצליחו לכבוש את המצודה… ולגלות שהיתה ריקה מאדם. במהלך על הקרבות נהרגו במקום 28 חיילים ועל כן שמה מצודת כ"ח. המפורסם שבהם הוא דודו צ'רקסקי משירו של חיים חפר. ברחבת המצודה ישנו מגן עם סיפורי הגבורה וקבר אחים ללוחמים.